Thursday, March 3, 2011

185. Tazkirah pagi Khamis. Ehem ehem.

Assalamualaikum. Hai semua.
selamat pagi. eh, pagi ? Aah. Jam pukul 2 pagi.

Tiba-tiba rasa nak membebel.

Petang tadi ada berbual dengan kawan. Dan tak dapat dikenal pasti la macam mana aku boleh melalut cakap sampai hal hal kejahatan balas kebaikan. Hoho.


Macam nih, kawan aku ( bukan yang aku berbual ni, kawan yang lain) she told me that she's having some conflict with her so called mother-in-law ( aku cakap so-called sebab bakal ,belum jadi betul lagi ) senang cakap, kira bakal mak mertua la, insyaAllah. Konflik apa tak perlu la aku nak cerita kan, tak baik lah cerita buruk orang. Diri sendiri pun buruk. Erk. +.+


Cuma aku pesan kat kawan aku, just let her do what she want. I mean, biar je, kita jangan balas. Contoh macam ni la, orang buat jahat kat kita, kita jangan balas jahat jugak. Just be cool. and smile. and be good to her. Memang la dalam hati kita sedih but just keep it inside, just tell yourself that, mungkin dia tak sengaja nak buat macam tu, dan mungkin dia buat macam tu sebab dia belum sedar apa yang dia buat tu salah.


Someday, when she noticed that she wrong, she will remember your goodness. Macam ni, aku selalu percaya, baik dibalas baik, jahat juga dibalas baik. Someday, orang yang buat jahat tu, akan sedar silap dia, dan pada masa tu dia akan ingat silap dia dan dalam masa yang sama dia akan ingat kebaikan kita juga. I mean kebaikan yang kita buat masa dia buat jahat pada kita. Kata lah, A buat jahat pada B, dan B pun balas dengan buat jahat semula pada A, and someday bila A sedar salah dia pada B, dia menyesal, tapi dalam masa yang sama, dia mungkin akan cakap kat diri dia, "ala..B pun buat jahat kat aku jugak." See.


Okay, we change situation. A buat jahat pada B, dan B cuma diam dan sabar. Tetap buat baik pada A. And someday bila A sedar salah dia pada B, dia menyesal, dan dia akan cakap pada diri dia, "Aku banyak buat salah kat B tapi B tetap layan aku dengan baik." Haha. See that.


Bagi aku, jahat dibalas jahat, for me,both are loser.


Kita mengalah bukan bermakna kita takut. Kita mengalah bukan bermakna kita tak berani nak melawan. Kita mengalah bukan bermakna kita kalah. Kita mengalah bukan bermakna kita tak ada perasaan. Yes and yes, deep inside kita rasa sakit sebenarnya. Tapi percaya lah, someday orang yang buat jahat pada kita tu pula yang akan rasa sakit nya. Mungkin sakit menyesal dengan silap-silap yang dia pernah buat pada kita dulu.


Menyesal tu sakit yang paling sakit. sebab it will keep haunting us.


Korang pernah tengok drama 'Rendang untuk mak' ? not really sure the title, tapi memang ada perkataan rendang la. Ala..cerita yang Fazura berlakon tu, yang mak mertua dia Wan Maimunah. Laki dia aku tak ingat apa nama. Ala..yang malam raya dia balik pakai baju kurung putih sambil bawak rendang tu. Korang google lah.


Kalau korang tengok cerita tu, memang teruk gila mak mertua and kakak2 ipar Fazura layan Fazura, kan ? Tapi Fazura still buat baik je. And at last, she left.


Macam tu la, bertahan je. Bila dah tiba masa dah tak boleh bertahan, just go, without words.
Selalunya, bila dah tak ada, baru orang akan hargai.


Betul apa xalleh cakap, HUMAN GET AND FORGET, ALLAH GIVES AND FORGIVES.




Okay la, nak sambung buat kerja.
Btw, bawah ni ada AYAT CINTA TUHAN untuk renungan bersama. Jumpa masa mengaji maghrib tadi. Renungan untuk diri sendiri sebenarnya. Tapi lebih indah kalau direnung dan dikongsi bersama, kan ? ^_^



"Dan tinggalkan lah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang-orang yang mengerjakan dosa, kelak akan diberi pembalasan ( pada hari kiamat ), disebabkan apa yang mereka telah kerjakan. " [Al-An'aam 8:120]


"Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barang siapa yang dikehendaki Allah kesesatannya (tidak mahu memahami petunjuk-petunjuk Allah) , niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendkai ke langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman" [Al-An'aam 8:125]




Semoga kita tak tergolong dalam golongan orang yang dihitamkan hatinya dari menerima petunjuk Allah. Ameen.


Changes is ongoing process. Yeah, chayyok !






Thanks reading !

10 comments:

Nurul Aziemah said...

Bukan rendang ina ke malina?Suami dia si ezany tu ha..:)

"just tell yourself that, mungkin dia tak sengaja nak buat macam tu, dan mungkin dia buat macam tu sebab dia belum sedar apa yang dia buat tu salah." -Haura Malina(2011):P

Aku tengah cuba formula kau ni:)
Doakan ak bjaya:)

Unknown said...

wahh, mmg drama melayu la kau gee. Betul la tu cte tu. Ahha.

yea yea, try harder good girl.
All da best for you. (:

Buat bnde baik, insyaAllah Tuhan tolong permudahkan ^__^

Didi Aziz said...

Malina aku sangat impressed dgn pemikiran kau. sungguh positive! that's just great! *pat at the back* C:

kau pun mengaji tiap2 maghrib? bagus sangat.. rasa tersentuh. sumpah aku kena buat jugak. sbb aku rasa skrg sgt jauh dgn Tuhan. lama dah tak usik Quran, baca dan fahamkan translation. =_= teruk kan...

aku cuma nak share sikit ni, hih hi, sorry yeah ambik ruang banyak skit. hah ha

some of them, or i cud say, most of them, lovesss to use the phrase with this word, karma. karma ya kawan kawan. hih hii. sbb slalu aku baca kat tumblr dan kat mana mana pun lah, org duk reblog "karma is only a bitch if you are". ramai pun misinterpret karma where they usually said, "halah.. do wht you want. karma is there." faham kan situasi dia cane? :D it's like what goes around comes around. memang betul semua tu.. tapi kalau dalam case ni..

well in this case, di mana orang buat jahat kita balas jahat. woww. karma sgt tak masuk dalam case ni. somehow aku cam tak setuju dgn karma at this point. hah ha, ya lah, siapa nak setuju..

okay, cani.. sebenarnya ada case disebalik post kau ni yg TERkena kat aku. hih hi. .

sorry aku nak share lagi, >.<

ada this one guy, yg aku tak suka dgn "his affection towards me". in short, dia minat aku, tapi dia tak best. so aku tak suka dia. hah ha! gila annoying kan aku? tapi he keeps on interfering hidup aku, until now. so aku reluctantly layan dia. reluctant and being mean. he never fails to keep on getting in touch with me. tapi aku masih dgn ego tinggi, treat him bad. atrocious me. sampai at this one point, kakak aku cakap, "kau layan je lah dia cam biasa doh. kesian dia.. dia pun manusia jugak." so kat situ aku rasa betul gak.

pastu bila aku baca kau punya post ni pun cam wow. aku terasa. sbb aku watak jahat tu. haha!

sebenarnya dalam hadis takda cakap pun pasal karma. TAPI, kita kena buat baik. bukan sebab nak balas baik. yes in some point. tapi kita buat baik sbb kita nak keamanan. PEACE. dan kita nak everything turns out gooood. so, be good. :)

Amalina good!! yayyy!~ :>

bila orang buat jahat, learn frm tht. but DONT ever follow. bila org cakap hurtful words like as, "kau jahat", you know who you are, so be brave at heart, and just swallow. the key to not start an argument was actually 'swallow' it all. kan? hih hi, just my 2¢.

sorry lah semak kan korg punya blog.

words of wisdom: learn to know yourself and be positive. then everything will be just fine. :)

kan Malina kan? ;D correct me if im wrong.

Nurul Aziemah said...

tanya je semua drama melayu,ak taw(ayat bajet):P

amin..tq cik haura:)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

wahh didi, terharu aku kau comment punye panjang. haha xD

tp aku pelik la, ni sbenanye kau comment ke kau buat confession ade org tackle kau ? heh. kidding. ;)

didi, kau tau, aku ni dari kecik mmg dah dididik bce quran after magrib tu da macam WAJIB la. tapi kau paham ah, makin besar, makin jauh dr family, makin x buat. -.-"

karma, mcm kau ckp, what goes around comes around, tu mmg ye ah. cume bagi aku, karma ni lebih kpd kerja Tuhan. Means bukan hak kte nak menghukum seseorang tu atas ape yg dia pernah buat dlu. Cmni, A buat salah pada B, then B balas smule. Bg aku, tu bukan karma. Bg aku karma, A buat jahat, n someday, Tuhan akan hadiahkan balasan atas jahat dia tu. Itu karma. for me.

tapi apa yg berlaku skunk ni, amat lah menyedihkan aku, sebab people keep revenge each other. dorang macam take over kerja tuhan. i just dont get it. ntah, aku ta paham. mcm kes bunuh la kan, c bunuh d, adek bradek d nak tuntut bela, g bunuh c. whattheheck.
itu bukan karma. itu dendam namanya.

okay, yg pasal a guy minat gila-gila kat kau, urmmm, dah berapa taon ek dia tunggu kau ? aku rasa, kalau kau mmg xnk, yea, u doing perfectly, x payah layan. tapi kau bagitau dia seterang-terangnya, yg kau mmg takde heart feeling pn towards him, n kau rimas di ganggu. just buat dia faham la. kalau kau taknak, tapi kau layan, bg aku itu mcm mainkan perasaan org. mmg la niat kte baik nak jge hati dia, but what for if we know at the end, he stil will get hurt too, rite ?

if telling the truth can break someone's heart, what more can a lie do ? (;

so better dont give any hope to him la. nnt kau jugak yg susah hati. wuwuwu.

takpe la, nnt aku buat post pasal ni okay. hahah. xoxo.

Unknown said...

gee - sme2. ^_^

Didi Aziz said...

hah ha! kau ni lawak ah malina. sumpah lawak! ;DD kau buat aku gelak pukul 3:30 pagi. hah ha sumpah tak perlu nak kasitau masa. saja nak gelabah. xD

oh pasal previous comment tu, a lil bit of both. nak confess dgn nak comment. gah hah ha! ;D

oh ye ke.. kau mmg dah dididik dari kecil? wauh, sungguh kagum. bagusnya.. aku ikut kesedaran diri, tapi skrg hati pun dah makan keras. apa nak jadi tah --_--

pasal karma. sumpah ya. we did things.. but who r we to judge? mungkin kita rasa kita dah baik tapi in some extent, Allah knows best. ha sorta kinda. senang crita just be good. tak payah nak ada perasaan hatred sangat kat orang kan..

orang yang nak revenge2 ni mmg pelik. bagi aku tak perlu. langsung tak perlu. tak payah nak balas balas sangat. yes, kalau bab hukuman tu baik kita bagi Yang Maha Adil terus.

tapi kita takyah cakap pasal karma lah aku rasa. sbb dalam Quran dah mention, buat baik dibalas baik, buat jahat dapat balasan jahat. kan? samada dibalas kat dunia atau kat akhirat. itu je.

hah ha, pasal budak Penang ni, he's not tht kinda devoted to relationship kot. and i'd try to make things clear, that we're just friend. okay he's fine with that. cuma aku cam, still... tak comfortable dgn the way he treat me. mana da kawan yg nak 24/7 contact kan?? nak gedik2 plak dgn aku.. blergh aku dah lah sgt sampah menyampah dgn laki cani. semak kot hidup aku. -_-

but seriously, i don't do lies. sesungguhnya aku orang yang selalu cakap terus, frank at all time. tu yg sampai aku cakap pun tak leh blah sampai kakak aku kata aku rude/jahat/mean or so whatever. tapi dia yg bebai tak sudah. maleh aku nak layan. biaq pi tghuih..

bagus Malina. buat post pasal ni. kau buat post nnt aku suruh dia baca. biaq dia paham skit. gah hah ha! joking :P

thanks malina. ;)

Didi Aziz said...

sorry aku mmg ada penyakit bila dah tulis tak reti nak stop. hah ha! jadi outcome dia comment yg berjela panjang. maaf ya. ;D

Unknown said...

didi, ekceli kau buat aku gelak pukul 6 pagi, tapi aku dah ngantuk sangat time tu, memang x sempat la aku nak reply. wuwuwu.

takpa takpa, aku suka orang comment panjang2 nihh. bia jadi macam entry.

errr, aku rasa aku nak print screen la comment2 ni, buat entry. haha. xD