Thursday, April 19, 2012

289. Meh update sikit pasal Intern

Assalamualaikum.
Hai korang. Hehe.

Dah lama kan blog ni tak berhupdate. Almaklumlah busy dengan kerja. Ahah.
Padahal intern jek -.-"

Tapi sebenarnya intern pun macam dah real work ah,
banyak kerja padahal.....   -,-
Okay, sila bersyukur daripada tak dapat langsung. kann kannnn.

Anyway, nak cerita sikit pasal perkembangan intern aku ni.
First entry pasal aku punya intern ni boleh baca sini. Kalau nak baca lah  -.-"

So, sekarang ni dah pertengahan bulan 4, kiranya dah hampir 8 minggu lah aku praktikal.
And projek aku dalam praktikal ni adalah buat mobile apps for Android,
dan turn out website to mobile version by using Jquery Mobile.

Aku ni entah dah berapa puluh juta kali niat nak cerita pasal develop Android apps and guna Jquery Mobile ni, tapi itulah, asal balik bilik je dah tak larat nak update blog . =.=

So kat sini aku cakap sikit-sikit aje lah yek, nanti da free and rajin banyak aku cerita panjang-panjang naa.


[ Semester 1 2011/2012 ]


Okay.
Aku develop apps guna Eclipse, and ofcourse la kena ada Android SDK.
Untuk develop apps ni kena guna language Java sebab develop Android apps memang kena guna Java.
PhoneGap pun ada jugak aku cuba-cuba guna sebab guna framework phonegap macam lagi senang sikit tapi itulah, belajar sendiri kann, payah jugak nak jumpa tutorial nya haaa.
Pendek kata, aku sekarang ni dalam proses budak baru belajar. Java susah wei , boleh botak kepala. T___T

And for Jquery Mobile, ini aku suka sangat ! huhu.
Korang patut cuba sebab best wehhh. JQM ni guna HTML 5.
Dengan guna nya JQM ni, senang la untuk tukar website ke mobile version. Nama pun Jquery Mobile kan.
JQM tak semestinya untuk website je, apps pun boleh.
Contoh korang boleh tengok macam apps Facebook for Android, kalau tak silap aku, dorang guna JQM.

Oh lagi satu, aku guna JQM ni sekali dengan PHP.
Biasa website kan orang guna PHP.
Actually bos suruh aku belajar guna JSP, sebab dia cakap PHP senang. Memang aku refuse la kannnn. Tak reti langsung JSP. Java weh java. Tak suka langsung.

And untuk guna JQM ni juga, kena tahu jugak la javascript.
sebab untuk function-function nya kena guna javascript. huhu.
Aku tak tahu pun pasal javascript sebenarnya. HAha. Jadi belajar lah kannn walaupun taknak  -.-"


Erm, rasa nya itu je kut setakat ni.
Aku tak master sangat pun pasal benda-benda ni. Tahu gitu-gitu je. Itu pun tak tahu la entah betul tidak apa yang aku tahu ni. HAha.
So for save, korang boleh la tanya yang lebih arif. Google aje pasal ni, belambak kluar nye haa.

Okay lah, hari makin lewat dan esok kerja. zzzzz !  Nak cuti jugak :'(


Majulah Melayu untuk agama, bangsa dan negara.

Selamat malam.




Thanks reading !

No comments: