Saturday, January 12, 2013

308. Bersyukurlah !

Assalamualaikum ! Dan hai semua.

Dah sebulan tak update blog, dah masuk 2013 dah pun. Hehe.
Hope it is still not too late to wish Happy New Year to everyone ! Hehe  :P

Well, actually I am kinda busy with the FYP ( Final Year Project) and Final Exam, which is the last paper is on this becoming 16th, and the demo for FYP is on 22th. So , yeah, the system that I have to develop for my FYP haven't complete yet LOL. *nangis*

And actually, this post just gonna be a short update. Heh. Well, I kan 'busy'  :P

Straight to the point,
This thing always across my mind ; kita nak tegakkan Islam, atau nak tawan Putrajaya?'  :\
Quite confusing. Hehh.

Sebab rata-rata yang aku selalu jumpa, bla bla bla  tawan Putrajaya bla bla bla...  -.-"

Tak boleh ke instead of doa dapat tawan Putrajaya, kita doa supaya Allah memudahkan urusan kita untuk menegakkan agama Islam dan memberi petunjuk dan hidayah pada diri kita dan saudara-saudara kita yang lain.

Plus, instead of kita mencaci maki sesama kita yang beragama Islam, for me, adalah lebih elok sekiranya kita mendoakan mereka, doakan semoga dilembutkan hati, dibuka pintu hati, diberi hidayah dan petunjuk. Amin.

Apa yang aku selalu nampak dan makin nampak nowadays, kita melemparkan kata-kata kesat, menasihati dan menegur tidak dengan berhemah dan lemah-lembut, menerakakan seseorang itu dan macam2 lagi yang tak menggambarkan kita ini begitu beramal dengan ajaran Islam.

Sedih.
For me, Islam itu bermula dari diri sendiri.

Saya tak berpihak pada mana-mana parti, I'm natural  :P  I just wanna share my opinion as a pandangan dari seorang rakyat yang beragama Islam. Walaupun, memang lah saya ni bukan lah seorang muslim yang baik dan solehah, I admit it, banyak lagi yang perlu dipelajari dan diperbaiki,   tapi tak salahkan sekiranya nak berkongsi pandangan dan teguran tentang apa yang saya rasakan perlu ditegur. Hehh.

Teringat pesanan mak,
"Sikit atau banyak rezeki yang Allah bagi, bersyukurlah. Sikit atau banyak duit yang kita ada, bersyukurlah. Jangan lupa, tiap apa yang kita dapat, bersyukur. Dengan itu, kita tak akan rasa susah, kita tak akan rasa kesempitan duit, kita tak akan rasa miskin."


Dan saya sendiri pun pernah cakap kat mak,
"Mak, akak ni banyak dosa, tapi Allah selalu bagi akak rezeki. Bila akak tengah takde duit, tetiba ada je duit yang masuk. "

And she replied,
"Dia nak akak bersyukur."



May Allah bless.




Thanks reading !

4 comments:

cimon said...

Yup. Boring dgar orang berbohong kat media dan jalanan. Penat kena tindas dgn orang sebangsa dan seagama sendiri. Sakit mata lihat kemungkaran dpan mata tp boleh buat apa. Terasa hati bila bangsa sendiri dijual atas pelbagai nama. Ntah bila boleh duduk rumah bersama famili dgn hati yg senang.

p/s: bapa parti umno, anak parti pas, mak parti tupperware. Hik3 ^_^

Unknown said...

Haha. Duduk atas pagar je lah senang. sbb dua2 pihak same je, sorang mengata sini, sorang mengata sana. Haha.

Selemah -lemah iman, tegur dalam hati je mampu T^T

cimon said...

Tak macho arr tegur dlm ati cik hensem. Huk3 ╯︿╰

Unknown said...

Hahha. Kann, sampai akhirat tak macho T__T